Marah Jikalau Kehormatan-kehormatan Syara' Dilanggar Dan Membantu Untuk Kemenangan Agama Allah Ta'ala
Allah Ta'ala berfirman:
"Dan barangsiapa yang
mengagungkan peraturan-peraturan suci dari Allah, maka itulah yang
terbaik baginya di sisi
Tuhannya." (al-Haj: 30)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Jikalau engkau
memberikan pertolongan kepada agama Allah maka Allah pasti memberikan
pertolongan kepadamu semua
dan menetapkan kaki-kakimu." (Muhammad: 7)
Dalam bab ini Hadis-hadisnya termasuklah Hadis Aisyah
yang terdahulu dalam bab
Memaafkan.
647. Dari Abu Mas'ud iaitu 'Uqbah bin 'Amr al-Badri
r.a., katanya: "Ada seorang lelaki
datang kepada Nabi s.a.w., lalu berkata:
"Sesungguhnya saya nescayalah membelakangkan
diri dari solat subuh - yakni tidak ikut berjema'ah -
kerana si Fulan itu, kerana ia
memanjangkan bacaan suratnya untuk kita."
Maka saya - Abu Mas'ud - sama sekali tidak pernah
melihat Nabi s.a.w. marah dalam
nasihatnya lebih daripada marahnya pada hari itu.
Beliau s.a.w. bersabda: "Hai sekalian
manusia, sesungguhnya di antara engkau semua ada
orang-orang yang menyebabkan larinya
orang lain. Maka siapa saja di antara engkau semua
yang menjadi imam orang banyak -
dalam bersembahyang - hendaklah ia menyingkatkan
bacaannya, sebab sesungguhnya di
belakangnya itu ada orang yang sudah tua, anak kecil
dan ada pula orang yang segera
hendak mengurus keperluannya." (Muttafaq 'alaih)
648. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
"Rasulullah s.a.w. datang dari berpergian
dan saya telah memberikan tutup dalam rumahku dengan
tabir yang tipis sekali, di situ ada
beberapa gambar boneka. Setelah Rasulullah s.a.w.
melihatnya lalu dirosaknya dan
berubahlah warna wajahnya serta bersabda:
"Hai Aisyah, sesangat-sangatnya manusia dalam hal
seksanya di sisi Allah pada hari
kiamat ialah orang-orang yang menyamai dengan apa-apa
yang diciptakan oleh Allah."
(Muttafaq 'alaih)
649. Dari Aisyah radhiallahu 'anha pula bahawasanya
orang-orang Quraisy
disedihkan oleh peristiwa seorang wanita dari golongan
Makhzum yang mencuri - dan wajib
dipotong tangannya. Mereka berkata: "Siapakah
yang berani memperbincangkan soal wanita
ini dengan Rasulullah s.a.w.?" Kemudian mereka
berkata pula: "Tidak ada rasanya seseorang
pun yang berani mengajukan perkara ini - maksudnya
untuk meminta supaya dimaafkan
dan hukuman potong tangan diurungkan - melainkan
Usamah bin Zaid, iaitu kecintaan
Rasulullah s.a.w. Usamah lalu membicarakan hal
tersebut pada beliau s.a.w., kemudian
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Adakah engkau hendak
meminta tolong dihapuskannya sesuatu
had - hukuman - dari had-had yang ditentukan oleh
Allah Ta'ala?" Seterusnya beliau berdiri
dan berkhutbah: "Hanyasanya yang menyebabkan
rosak akhlaknya orang-orang yang
sebelummu semua itu ialah karena mereka itu apabila
yang mencuri termasuk golongan
yang mulia di kalangan mereka, orang tersebut mereka
biarkan saja-yakni tidak diterapi
hukuman apa-apa, sedang apabila yang mencuri itu orang
yang lemah - miskin dan tidak
berkuasa, maka mereka laksanakanlah hadnya. Demi Allah
yang mengurniakan keberkahan,
andaikata Fathimah puteri Muhammad itu mencuri
nescaya-lahsaya potong pula
tangannya,"-yakni sekalipun anak sendiri juga
harus diterapi hukuman sebagaimana orang
lain. (Muttafaq 'alaih)
650. Dari Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. melihat
ada hingus di arah kiblat, maka
hal itu dirasakan amat berat sekali dalam hatinya,
sehingga tampaklah di wajah beliau itu.
Selanjutnya beliau berdiri dan menggaruknya - yakni
menggosok-gosoknya - dengan tangan
nya - dan hingus itu dapat hilang sebab telah kering.
Kemudian beliau s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya apabila seseorang di antara engkau
semua itu berdiri dalam solatnya, maka
sebenarnya ia sedang bermunajat kepada Tuhannya di
kala itu dan bahawasanya Tuhannya
itu di antara dirinya dan antara kiblat. Maka dari itu
janganlah seseorang di antara engkau
semua itu berludah di arah kiblat, tetapi berludahlah
di arah kiri atau di bawah kakinya."
Seterusnya beliau s.a.w. mengambil hujung
selendangnya, lalu berludah di situ, kemudian
membolak-balikkan sebahagian selendang itu dengan
bahagian lainnya - yakni digosokgosokkan
ludah tadi dengan kain selendang nya berulang kali.
Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Atau mengerjakan sedemikian ini." (Muttafaq
'alaih)
Adapun perintah berludah di arah kiri atau di bawah
kaki itu apabila orang tersebut
bersembahyangnya tidak di dalam masjid. Tetapi jikalau
di dalam masjid, maka janganlah
berludah melainkan wajib diletakkan dalam pakaiannya
sendiri.
Komentar
Posting Komentar