Kamis, 03 Oktober 2013

Image by Wikipedia

 
Mengenai Solat sunah ada sunah Muakad (yang di haruskan) ada juga Solat goir muakad ( tidak di haruskan namun alangkah baiknya jika di lakkan, karena sekecil apapun kebaikan tidak akan hilang / luput di mata الله .
Solat Sunah Muakad ada 10 Rakaat, yaitu
2.Rakaat sebelum Solat Subuh.
2. Rakaat Sebelum Solat Dhuhur / Solat Jumah.
2, Rakaat sesudah Solat Dhuhur / Solat Jumah.
2, Rakaat  sesudah Maghrib.
2, Rakaat sesudah Isya.

Dan Solat Sunah Goir Muakad jumlahnya ada 12 Rakaat yaitu ;
2, Rakaat sebelum Dhuhur, di tambah  tadi sunah Solat Muakad 2 rakaat sebelum Dhuhur / Jumat maka menjadi 4 rakaat dengan 2 salam.
2, Rakaat  sesudah Dhuhur / jumah, maka di tambah Solat Sunah muakad menjadi 4 Rakaat.
4, Rakaat sebelum Solat Ashar, biasanya saya melakukannya  2 rakaat, namun alangkah baiknya 4 rakaat dengan 1x salam, dan tanpa ada duduk Tahiyat awal.
2, Rakaat sebelum Solat Isya. Dan di Sunahkan melakukan Solat Witir (solat ganjil), paling sedikit, minimal 1 Rakaat, pertengahan / rata-rata adlah 3 rakaat saja. dan maksimal / paling banyak 11 Rakaat. Waktunya Solat witir adalah sesudah Melakukan Solat Isya. Sampai Munculnya Fajar Sodiq.
Dan di sunahkan Juga melakukan Solat Duha. Solat Duha banyak di maknai adalah solat memohon rejeki yang Halal dan Barokah. Namun tujuannya hanyalah mengikuti perintah  الله  dan Rasulnya. Waktunya Solat Duha adalah dari  munculnya Matahari, sampai lingsir matahari. Sekitar sebalum tiba Waktunya Solat Dhuhur. Paling sedikit Rakaat dalam solat Duha adalah 2 rakaat,  dan maksimal 8 rakaat.
Dan di antaranya Solat-solat yang di Sunahkan adalah  :
Solat Wudhu, setiap kali sehabis Wudhu kita di sunahkan melakukan Solat Wudhu 2 Rakaat
Solat Sunah Tahiyatul Masjid.
Solat Tarawih.
Solat Awabin.
Solat Hadiyah.
Solat Duha
Solat Hadiyah
Solat awabin
Solat Israq
Solat khusuf
Solat samagaha
Solat Istisqo
Solah Mutlak

Solat Tasbih. Solat Tasbih adalah Solat yang dapat menggugurkan dosa-dosa kecil yang telah mengerak dalam jiwa kita.
Dan masih banyak lagi Solat-solat yang di Sunahkan,  yang tidak saya sempat tuliskan di Artikel ini. insya Alloh di kesempatan berikutnya akan saya tuliskan dengan ijin Alloh.
Semoga kita menjadi Hamba الله  yang selalu berada dalam koridor agama الله  agar kita selalu selamat dunia Akhirat, dan semoga para pembaca Blog saya ini selalu mendoakan saya agar selamat di dunia dan di Akhirat “amin”

0 komentar:

Poskan Komentar

BTemplates.com

Facebook  Twitter  Google+ Yahoo

Google+ Badge

Diberdayakan oleh Blogger.

Owner Blog

Salam Persahabatan, dan Salam persaudaraan.
terima Kasih Anda telah berkunjung/membaca artikel saya, kebanyakan postingan di Blog Farid Aslam ini adalah hasil karya saya, namun ada beberapa yang saya rangkum, atau saya Kumpulkan dari berbagai sumber. dan ada juga yang Sahabat kirim melalui Email, ke pada saya untuk di Posting di Blog ini. Dan Sahabat juga boleh mengirimkan Cerita (fiksi, ilmu pengetahuan, pengalaman hidup, Agama Islam dan lainnya), semuanya akan saya tampung di Blog saya ini.
sekian dan Terima kasih jadilah Manusia yang berguna bagi sesama.
wassalam
Manusia Paling amat sangat Fakir akan Rahmat Robb

Translate

Popular Posts

Blog Archive